2.1 I RIKTIG GAMLE DAGER .....
I antikken, allerede 300 år før Kristus, sa stoikerne (noen greske og romerske filosofer) at det fantes
”naturlige” lover som gjaldt for alle mennesker, uansett tid, sted og kultur.
Alle mennesker var grunnleggende like fordi de var født med samme fornuft og samvittighet. Hvert enkelt menneske var
viktig. Derfor skulle ”de naturlige lovene og rettighetene” være gyldig for alle. Likevel er det ikke riktig å
si at romernes "naturlige" rettigheter var de samme som vår tids menneskerettigheter. De så nemlig
også på slaveriet som en "naturlig" ordning.
Helt frem til rundt 1500-tallet var samfunnene i Europa bygget opp med store skiller mellom
menneskene. I middelalderen (500-1300 e.Kr.) fikk kirken stor politisk makt – ofte større enn fyrstenes
og kongenes riker. Kirken mente at Gud ville ha menneskene plassert i grupper over og under
hverandre, og at samfunnsystemet derfor ikke måtte forandres. På 1300-tallet tok filosofer, teologer og
vitenskapsmenn opp igjen de gamle tankene om enkelmenneskets naturlige frihet og verdighet. Fra
da av ble middelalderens samfunnssystem med sterk lagdeling sakte, men sikkert forandret. Nå skulle
ikke lenger mennesket først og fremst være et gruppemedlem med plikter, men enkeltindivid med
rettigheter. Den nye tid ble kalt for renessansen (1300-1600 e.Kr).
”Alle mennesker er født frie, like og uavhengige og med en medfødt rett til liv og frihet” - John Locke
Filosofen John Lockes (1632-1704) tanker ble viktig for begrunnelsen av hvorfor individet skulle ha
noen grunnleggende rettigheter. Han mente at det var staten som måtte legge til rette for at
menneskene skulle få oppfylt retten til liv og frihet. Locke mente altså at staten skulle være til for
innbyggerne, ikke omvendt. Det var lovene som skulle regulere samfunnet, ikke de personene som til
enhver tid styrte. Lovene skulle stå over herskerne, og gjelde også for dem.
|
|
- den romerske filosofen Marcus Tullius Cicero levde fra 106-43 f.Kr. Han er kjent for sine skrifter om naturrettene, og sa at ”folkets valg er den høyeste lov”. |
|
|
|
|
- Magna Carta fra England 1215 kalles ”det første frihetsdokumentet”. For første gang i Europa ble enkeltmenneskets rettigheter skrevet ned i lovs form. Det garanterte såkalte ”frie menn” visse rettigheter overfor kongen. |
|
|
|
|
- John Locke har hatt innflytelse helt frem i våre dager. I staten Nord Carolina i USA finnes det en organisasjon som heter John Locke Stiftelse. Den ble dannet i 1990 og arbeider ”for sannhet, for frihet og for Nord Carolinas fremtid”. |
|
|
|